حضور کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در جشواره بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران به دعوت معاونت بین الملل دانشگاه تهران

در جشنواره بین‌الملل مشترک دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران که شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) با حضور روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی نهران ، سفرا و رئیس و نائب رئیس کمیته بازرگانی مشترک ایران و ژاپن و نمایندگان سیاسی برخی کشورها، اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل در تالار علامه‌امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «امروز شاهد برگزاری دهمین دوره جشنواره بین‌الملل هستیم که البته در دو سال اخیر این جشنواره، به‌صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده است. در مقایسه این جشنواره با جشنواره‌های دیگر باید گفت، جشنواره‌های پیشین با شور، نشاط و هیجان بیشتر فرصتی را برای دور هم جمع‌شدن دانشجویان بین‌الملل و ایرانی با اجرای برنامه‌های متنوع فراهم می‌کرد، اما باز خداوند را شاکریم این فرصت ایجاد شده تا بتوانیم حتی در شرایط کنونی و البته با کمک تکنولوژی این مراسم را برگزار کنیم».


وی افزود: «تمام اتفاقات اخیر که آموزش عالی را تحت تأثیر قرار داده، ناشی از پدیده ویروس کرونا بوده است. این ویروس به‌گونه‌ای همه دنیا را در شوک فرو برد، هرچند توانست در مقابل فرصت‌هایی را هم ایجاد کند. در کنار همه مسائل محقق شده، ویروس کرونا به ما یادآوری کرد توسعه و پیشرفت‌های بشر به‌ویژه در دو قرن اخیر آن را مغرور کرده و منجر شده تا از برخی موضوعات مهم و اساسی غافل و دور شود».


رئیس دانشگاه تهران با تبیین نقش شیوع ویروس کرونا در یادآوری برخی نکات مهم و اساسی به بشر، تصریح کرد: «اینکه یک بیماری واگیردار می‌تواند تهدیدی برای بشر باشد، به‌واقع فراموش شده بود و بیشتر تمرکزها بر روی بیماری‌های غیر واگیر قرار داشت. ویروس کرونا یک‌بار دیگر نشان داد که به‌رغم پیشرفت‌های علمی، اما بشر همچنان مورد تهدید است و باید همواره تمامی جوانب را در نظر گیرد. نکته دیگر که در این دوره پاندمی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت، تأکید بر نقش بی‌بدیل و جایگاه علم و دانش بوده است و اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین علم شود. امید همه مردم دنیا به استفاده از علم برای مقابله با ویروس کرونا است و اهمیت به این نکته به ما نشان داد که بدون علم، بشر به قرون وسطی باز خواهد گشت».


دکتر نیلی احمدآبادی با اظهار اینکه دانشگاه‌ها با علم، ارتباطات جهانی، همکاری و صلح و دوستی تعریف می‌شوند، عنوان کرد: «خشنودیم که دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین و مهمترین دانشگاه‌های ایران در زمینه‌های بین‌المللی پیشگام هستند. این دو دانشگاه، فقط در زمینه‌های ملی اثرگذار و تعیین کننده نبوده‌اند، بلکه در صحنه‌های بین‌المللی نیز به شیوه‌های مختلف همواره حضور جدی و فعال داشته‌اند. برای مثال دانشگاه تهران در دو اتحادیه بزرگ بین‌المللی به‌عنوان رئیس اتحادیه و عضو هیأت رئیسه فعالیت‌های چشمگیری داشته است».


وی در ادامه بیان کرد: «دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در اکثر شبکه‌های بین‌المللی همواره شرکت داشته‌اند. حضور دانشجویان و استادان بین‌المللی، انجام پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک در این دو دانشگاه و حضور دانشجویان و استادان این دو دانشگاه در دانشگاه‌های معتبر جهان عامل اصلی فعالیت، اتحاد و پیوند ما بین حوزه علم در کشورها و دانشگاه‌های مختلف بوده است. ما باید این شرایط را پاس بداریم، تقویت کنیم و بیش از گذشته توسعه دهیم. همچنین حضور مقامات و مسئولان کشورها همچون سفرا و رایزن‌ها در این مراسم خود بیانگر پشتیبانی و اهمیتی است که کشورهای مختلف به فعالیت‌های بین دانشگاهی و بین‌المللی در حوزه علم و فناوری دارند که من در این فرصت خدمت همه این میهمانان عزیز خیر مقدم می‌گویم و از حضور آنان تشکر می‌کنم».


رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه برگزاری آموزش‌های مجازی در دانشگاه گفت: «با شیوع ویروس کرونا، ما در دانشگاه تهران به سرعت به سمت آموزش‌های مجازی حرکت کردیم و در این زمینه به لحاظ پوشش و محتوا افت چندانی نداشته‌ایم. حتی در حوزه پژوهش و به‌ویژه پژوهش‌های کاربردی نیز تلاش کردیم تا امکانات لازم را فراهم آوریم. سعی کردیم تا دانشجویان بین‌المللی را هم پشتیبانی کنیم، البته طبیعی است که مشکلاتی پیش می‌آید، اما دانشگاه تهران نهایت سعی خود را به کار برد تا از مدار علم و دانش کسی عقب نماند و این ویروس باعث عقب‌ماندگی ما نشود».


دکتر نیلی احمدآبادی با تأکید اینکه بزرگترین عقب‌افتادگی، عقب‌افتادگی در علم و دانش است، خاطرنشان کرد: «دانشگاه تهران در این دوران بحران، وظیفه بزرگی را بر عهده داشت و امروز بیش از هفت هزار درس در این دانشگاه از طریق مجازی به دانشجویان ایرانی و خارجی ارائه می‌شود. امیدوارم با همکاری و هماهنگی همه مردم جهان و کشورها هر چه زودتر بر این بیماری غلبه کنیم. آنچه که برای همه مبهم است، مسأله و اتفاقات بعد از اتمام دوران شیوع ویروس است، به نظر من همه پیش‌بینی‌ها می‌تواند درست و متفاوت باشد، بستگی دارد که با چه نرخی بتوانیم به این بیماری غلبه کنیم و در چه شرایطی جهان بتواند در اوضاع عادی قرار گیرد».


وی افزود: «من نمی‌دانم انسان‌ها بعد از این ویروس چه احساسی خواهند داشت و چگونه عمل خواهند کرد، چون دوران بسیار سختی بود و ما الان در میانه راه هستیم و پس از بحران شرایط همیشه متفاوت است. ولی به هر حال امیدوارم که شرایط بهتری را تجربه کنیم و همچنین فرصت با هم بودن و همدلی بیشتری فراهم شود».


رئیس دانشگاه تهران در پایان سخنان خود اظهار کرد: «از همه دانشجویان، استادان، مدیران و مسئولان که کمک کردند تا این مراسم برگزار شود، تشکر و قدردانی می‌کنم و به همه کسانی‌ که در این جشنواره به‌عنوان فعالان برتر حوزه بین‌الملل انتخاب شدند، تبریک می‌گویم. یقیناً آنان نمایندگان کسانی هستند که در حوزه بین‌الملل فعالیت دارند و برای ما امکان تشکر و قدردانی از همه عزیزان فراهم نبوده است. در پایان برای همگان آرزوی سلامتی و بهروزی دارم».


دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این جشنواره گفت: «من از برگزاری نیمه حضوری و نیمه مجازی نشست امروز به علت ویروس کرونا خیلی متأسف نیستم، چرا که این پدیده خود نمایشی از وجه دیگر علم است و نشان می‌دهد که هیچ عاملی مانع از پیشرفت علم نخواهد شد».


وی در ادامه با تبیین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه مقابله با بحران ویروس کرونا خاطرنشان کرد: «از سال گذشته، یعنی همزمان با شیوع ویروس کرونا تا به امروز دانشگاه علوم پزشکی تهران با وجود یازده دانشکده، دو هزار عضو هیأت علمی و چهارده بیمارستان بزرگ و کوچک مانند بیمارستان امام خمینی که دارای هزار تخت است تا بیمارستان ضیائیان که دارای حدود ۱۷۰ تخت بیمارستانی است، توانسته تمام امکانات تخصصی و درمانی خود را در اختیار مراجعه‌کنندگان و بیماران قرار دهد».


وی افزود: «همچنین توانسته‌ایم بخش‌هایی مانند ICU را با تلاش پزشکان، پرستاران، نیرو‌های خدماتی و پرسنلی دانشگاه علوم پزشکی تهران تا سه برابر افزایش دهیم و آنها را در اختیار مردم قرار دهیم».


رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: «به‌‌رغم دوری پزشکان، پرستاران و تیم خدماتی از خانواده در دوران ویروس کرونا، اما آنها همواره جان خود را برای حفظ جان هموطنان فدا کرده‌اند و ما افتخار می‌کنیم که امروز بعد از گذراندن سه موج شدید این بیماری خطرناک، همچنان کادر درمان کشورمان در بیمارستان‌ها مانده‌اند و به درمان ادامه می‌دهند و هیچ‌گونه بداخلاقی و واکنشی نسبت به مردم نداشته‌اند».


دکتر کریمی در ادامه تصریح کرد: «دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال گذشته در حوزه آموزش، پژوهش و حوزه بین‌المللی رتبه یک کشوری را کسب کرده است. هم اکنون بیش از ۱۰ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجویان خارجی هستند که از پنج قاره و ۴۲ کشور در این دانشگاه، تحصیل می‌کنند که بیش از نیمی از آنان در حوزه پزشکی فعال هستند».


وی در پایان سخنان خود گفت: «دانشگاه‌ها بسیاری از مشکلات کشور را از نظر علمی و تربیت نیروی انسانی حل خواهند کرد و باید دانست که دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران همواره مسئولیت اجتماعی خود را در جهت پذیرش دانشجویان خارجی به خوبی ایفا کرده‌اند».


در ادامه این جشنواره، معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران و نمایندگان اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل دو دانشگاه و سفیر استرالیا به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین پیام سفرای کشورهای ایتالیا، قرقیزستان و رئیس بخش ایران‌شناسی دانشگاه سن‌پترزبورگ روسیه پخش شد. در پایان جشنواره مشترک بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران از برگزیدگان جشنواره و فعالان حوزه بین‌الملل تقدیر به‌عمل آمد.