وضعیت صنعت و تولید ایران

ایران با داشتن يك درصد از جمعيت جهان، هفت درصد از ذخاير طبیعی دنیا را در اختيار دارد، بطوریکه نشریه وال‌استریت نیز در سال ۱۳۹۶ در گزارشی به معرفی ده کشور ثروتمند دنیا در میزان ذخایر منابع طبیعی و خدادادی پرداخته است. در این گزارش نفت، گاز، زغال‌سنگ، جنگل و چوب، طلا و نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات که همگی از منابع مهم جهانی می‌باشند به‌عنوان شاخص ثروت در نظر گرفته‌ شده‌اند. با این رویکرد کشورهای روسیه، امریکا، عربستان، کانادا، در رتبه‌های اول تا چهارم جهان و کشور ایران با ۲۷ تریلیون دلار از منابع زیرزمینی و طبیعی در رتبه پنجم دنیا قرار می‌گیرد. این در حالی است که صنعت و سایر بخش‏ های تولیدی ایران به لحاظ سهم از تولید ناخالص داخلی ارقام و آمار متفاوتی دارند، بطوریکه براساس آمار سال‏ ۱۳۹۶، سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور ۱۲٫۳ درصد، سهم بخش کشاورزی ۱۰% از تولید ناخالص داخلی کشور و سهم معدن از تولید ناخالص داخلی ایران حدود یک درصد بوده است.

بررسی جایگاه جهانی صنعت خودرو ایران، به‏ عنوان یکی از بخش های مهم صنعت این کشور، نشان می‏‏ دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۷۲٫۳ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان تولید شده و این در حالی است که مجموع تولید خودروهای سواری در جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی تنها حدود ۶۳٫۱ میلیون دستگاه بوده است. چین با تولید ۲۴٫۴میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۶ میلادی به تنهایی سهم ۳۳٫۸درصدی از صنعت تولید خودروهای سواری در جهان را به خود اختصاص داده است. در همین سال ژاپن با تولید ۷٫۹میلیون دستگاه خودرو سواری در جایگاه دومین خودروساز بزرگ جهان ایستاد. رتبه سوم در این زمینه به آلمان اختصاص دارد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۵٫۷ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده است. ایران از این نظر در رتبه سیزدهم جهان ایستاده و در واقع پس از چین، ژاپن، کره‌جنوبی و هند پنجمین قدرت آسیایی در زمینه تولید خودروهای سواری در جهان است. به این ترتیب سهم ایران از تولیدات صنعت خودرو جهان به حدود ۱٫۶درصد می‌رسد. برخی رقبای منطقه‌ای ایران مانند ترکیه با وجود سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه تقویت صنعت خودرو همچنان عقب‌تر از ایران هستند. ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی یک‌میلیون دستگاه خودرو سواری تولید کرد و این در حالی بود که ایران به دلیل تحمل حدود یک دهه بی‌ثباتی اقتصادی از برنامه‌ریزی‌های خود در زمینه افزایش تولید خودرو سواری عقب افتاده بود.

آمارهای مربوط به تعداد خودروهای در حال استفاده در کشورهای مختلف جهان اما احتمالا معیاری است که می‌توان به کمک آن، میزان توسعه‌یافتگی و ثروت را در کشورهای مختلف مورد مقایسه قرار داد. بر این اساس از مجموع ۹۴۷میلیون دستگاه خودرو در جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۳۵٫۸میلیون دستگاه در چین قرار دارد. هر چند قاعدتاً نام هند باید پس از چین بیاید، امریکایی‌ها با در اختیار داشتن ۱۲۲٫۳میلیون دستگاه خودرو در جایگاه دوم ایستاده‌اند. در ایران نیز در همین سال حدود ۱۲٫۷ میلیون دستگاه خودرو سواری وجود داشته که نشانگر سهم ۱٫۳ درصدی از تمام خودروهای مورد استفاده در جهان است. از این نظر ایران در جایگاه هجدهم جهان قرار می‌گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.