ژاپن سومین اقتصاد بزرگ دنیاست. بازار ژاپن با آن که مدتهاست دوران بلوغ را پشت سر گذاشته و بازاری قدیمی است، هنوز فرصت های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد. چرا و چگونه ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ دنیا، همچنان برای سرمایه گذاران و کارآفرینان سراسر جهان جذابیت دارد؟ یکی از دلایل آن پتانسیل بالای ژاپن در بخش بازار داخلی است. بازار این کشور مشتریان با سلیقههای متنوع و پیچیده دارد و گردش سرمایه آن بالا است. این بازار نماینده یکی از بیشترین قدرتهای خرید در آسیا است. بنابراین فعالیت مشترک با ژاپن در صحنههای اقتصادی، فرهنگی و غیره میتواند برای ایران بسیار ارزنده باشد، به طوری که استفاده از توان بالای ژاپن در عرصه های مختلف صنعتی می تواند بسیاری از گره های کشور را باز کند. با توجه به این مسئله بود که در سال ۱۳۹۷ برنامه ریزی برای ایجاد کمیته بازرگانی مشترک ایران و ژاپن انجام شد تا امکان خدمات رسانی و دستيابی مستقيم اعضا به شرکتهای ژاپنی بهتر و سريعتر فراهم شود و امکان ارتباط اطلاعات تجاری و صنعتی بين اعضا راحتتر گردد. اما به دلیل نیاز فراوان به ارتقا این رابطه رئیس وقت اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی، در دیداری با یوری کن نو، مشاور ارشد رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ژاپن، در بهمن ۱۴۰۱ بیان نمود که کمیته مشترک ایران و ژاپن به اتاق بازرگانی ایران و ژاپن ارتقا خواهد یافت. شافعی در آن دیدار به موقعیت ژاپن و ایران در آ.سه.آن و سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) اشاره نمود و اظهار داشت زمینههای همکاری بسیاری بین ایران و ژاپن از جمله در حوزههای خودرو، لوازم برقی، کشتیسازی، معدن، کشاورزی و غیره وجود دارد. به فاصله چند ماه پس از آن دیدار، اتاق بازرگانی ایران و ژاپن دراول خرداد ۱۴۰۲ به عنوان تشکلی ملی، غیرانتفاعی و غیردولتی تاسیس شد تا اهداف و وظایف زیر را دنبال کند:
کوشش در جهت گسترش ارتباطات و مراودات صاحبان صنایع و بازرگانان ایرانی و کشور مقابل در زمینه تجارت، صنعت، خدمات، کشاورزی، معدن و سایر امور مربوطه.
مطالعه و بررسی به منظور فراهم آوردن زمینههای لازم برای سرمایهگذاریهای صنعتی و بازرگانی و معدنی و کشاورزی در دو کشور.
جمعآوری و ارزیابی اطلاعات آماری و سایر مطالب سودمند در مورد مسائل بازرگانی، صنعتی و اقتصادی دو کشور و قراردادن این اطلاعات در اختیار متقاضیان ایرانی و کشور مقابل و همکاری با سازمانها و مقامات صلاحیتدار ایران و کشور مقابل به منظور تشویق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور.
گسترش مبادله هیئتهای نمایندگی و اقتصادی بین دو کشور.
انتشار مجله و کتاب و جزوات و نرمافزار، انتشار بولتن اطلاعاتی در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشور مقابل حاوی قوانین و مقررات اقتصادی دو کشور و سایر مطالب مفید و مرتبط
مشارکت در برپایی و اداره نمایشگاه و سایر فعالیتهای مشابه، در چهارچوب قوانین مربوط و کمک به مؤسسات، سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و کشور مقابل علاقهمند به شرکت در نمایشگاههای بینالمللی که در ایران و کشور مقابل برگزار میشود.
برگزاری گردهمایی و همایشها در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور.
همکاری و تشریک مساعی با اتاقهای متقابل در کشور مقابل.
کوشش در جهت حل اختلافات ناشی از روابط اقتصادی بین اشخاص حقیقی و حقوقی ایران و کشور مقابل از طریق حکمیت و در صورت عدم توفیق، تشویق طرفین اختلاف به رفع اختلافات از طریق مرکز داوری اتاق ایران.
اداره امور اتاق با رعایت مقررات این اساسنامه و با همکاری نزدیک مقامات رسمی، سازمانها و مؤسسات ایرانی و کشور مقابل.
انجام سایر اقداماتی که برای نیل به اهداف فوق ضروری است یا به آنها مربوط باشد.